Impresii învățământ preșcolar

Sufletul e ca fierul. Nu poti lucra cu el pana nu l-ai incalzit. (N Iorga)
De aceea, responsabilitatea noastra, a tuturor adultilor din jurul copilului, este aceea de a le incalzi treptat si de a le echipa sufletele si mintile celor mici corespunzator cu nevoile si interesele lor si cu realitatile la care sunt expusi. In acest context, educatia financiara poate fi unul dintre subiectele fierbinti, in care merita sa investim.

Viorica Preda, inspector general pentru invatamantul prescolar, Ministerul Educatiei Nationale

În contextul crizei economice în care trăim şi îl resimţim cu toţii, educaţia financiară este nu doar un concept toretic dar şi unul cu pregnante valenţe practice- aplicative.

Obiceiurile financiare ale multor familii din România s-au schimbat. S-au reorganizat nevoile, trebuinţele, modul de exploatare a surselor financiare, modul de depozitare, cheltuirea resurselor financiare din familie se bazează pe alte principii, la fel economisirea, investirea banilor.

Este, deci, necesară conştientizarea familiilor, a adulţilor şi mai ales a copiilor şi nu în ultimul rând a cadrelor didactice, ca sursă educaţională, de rolul şi importanţa educaţiei financiare din primii ani de viaţă.

Copiii învaţă prin joc. Deprinderile financiare pot fi educate, formate prin joc? Răspunsul este … Da !

Proiectul naţional “De la joc la educaţie financiară” iniţiat şi coordonat de doamna Ligia Georegescu Goloşoiu, oferă educatoarelor mijlocul prin care se poate realize acest nou tip de educaţie, educaţia financiară în grădiniţă.

În judeţul Maramureş proiectul a demarat în luna februarie 2016, cu un grup ţintă de 600 de preşcolari.

Schimbul judeţean de experienţă desfăşurat la Târgu Lăpuş în data de 24.06.2016 a dovedit că educaţia financiară se poate realiza în context formal dar şi nonformal de la grădiniţă.

Prezentările celor 60 de cadre didactice-educatoare, au subliniat importanţa, seriozitatea cu care a fost îmbrăţişat acest proiect de către copii, părinţi, educatori.

Am descoperit o lume nouă, atractivă, lumea banilor. Copiii pot învăţa prin imitaţie dar şi inspiraţi de alţi copii. Cel mai bun profesor al copiiilor poate fi un alt copil. Copiii au învăţat că banii nu cresc în copaci, că ei pot fi dobândiţi prin muncă, trudă , asumare de roluri sociale. Că ei pot fi cheltuiţi cu chibzuinţă, că pot fi economisiţi, investiţi, dar au învăţat şi despre caritate, despre rolul constructiv, social, caritabil al banilor .

Partenerii de proiect, APPE, BNR, BCR au fost prezenţi alături de noi. Părinţii copiilor au fost sursă şi resursă în derularea acestui proiect.

Maramureşul şi-a asumat acest proiect.Credem în el, în valoarea lui generatoare de educaţie timpurie de calitate.

Dezvoltarea lui, sub lupa atentă şi vigilentă a doamnei Ligia Georgescu Goloşoiu, se va produce începând cu anul şcolar 2016-2017.

Inspector şcolar pentru educaţie timpurie şi alternative educaţionale,
Prof. Mariana FERŢIGAN
Inspectoratul Şcoalar Judeţean Maramureş

Începând cu al doilea semestru al anului școlar 2015-2016, am deschis porțile proiectul ”De la joc la educație financiară”, astfel am dat posibilitatea copiilor să viziteze sediul BCR pentru a se familiariza cu unele noțiuni și operațiuni financiare , urmând apoi ca aceste noțiuni să le integrăm în activitățile noastre zilnice. Toate activitățile desfășurate în cadrul proiectului au fost apreciate atât de copii, cât și de părinți, bunici , tutori , colaboratori, concluzia finală fiind continuarea proiectului și în următorii ani.

Director.
Prof. Gradul I, Pașcu Violeta
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR..1 VISEU DE SUS, MARAMUREŞ

Educația financiară a adus un plus de entuziasm, curiozitate, seriozitate fiind mai bine zis un arhitect al vieții, așa cum o casă are nevoie de o fundație solidă, de pereți trainici pe care să se poată pune un acoperiș rezistent ,așa și educația financiară este necesară încă din grădiniță deoarece acum la această vârstă fragedă punem bazele unei educații solide ,construim fundația individului, peste care școala va ridica pereți trainici acoperiți cu un acoperiș rezistent.Copiii își însușesc prin joc noțiuni elementare despre bani , despre modul cum îi putem economisi, investi, cheltui și dona.

Prof.învățământ preșcolar, Gradul I
Dolca Gabriela
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR..1 VISEU DE SUS, MARAMUREŞ

Obiceiurile legate de bani se învață încă din frageda copilarie și ne influențează ulterior întreaga viață . Este binecunoscut faptul ca cei mici învață cel mai bine prin joc. Aceasta este o recomandare de care ar trebui să țină cont toate cadrele didactice și părinții dacă vor ca cei mici să învețe cu drag.

Metodele de educație financiară a preșcolarilor din grădinița noastră au fost variate, atractive ținându-le trează atenția și interesul pentru activitățile desfășurate: jocuri care presupun gestionarea banilor, vizite la bancă, încurajarea copiilor să economisească, povești despre istoria banilor, de unde vin banii, ce reprezintă, cum se cheltuie, astfel ca ei să înțeleagă că banii se termină, nu avem un sac fără fund de unde tot scoatem bani. Nicio lecție financiară nu este completă fără generozitate.

Educația financiară reprezintă o formă de activitate educțională și are ca scop pregătirea preșcolarilor pentru a dobândi abilități de management al banilor.

Prof.înv.preșcolar, Gradul I,
Huszak Rodica
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR..1 VISEU DE SUS, MARAMUREŞ

Fiind părinte a doi copii de 6 ani, consider că educația financiară trebuie să înceapă din familie în momentul în care copiii se arată interesati de bani și incep să adreseze  întrebări precum: ,,De unde vin banii?”, ,,Eu de ce nu primesc bani?”, ,,De ce nu pot să îmi cumpăr tot ce vreau, dacă avem bani?” sau ,,De ce nu avem bani pentru jucării?” Acestea sunt doar câteva întrebări legate de bani pe care copiii le pun părinților. Am încercat mereu să răspund acestor întrebări cu multă seriozitate și să îi ajut pe copii să înțeleagă valoarea banilor, să învețe să facă alegeri responsabile și să aibă o atitudine potrivită față de bani.

În sprijinul meu, au venit activitățile de educație financiară pe care copiii le-au desfășurat la gradiniță în cadrul proiectului ,,De la joc la educație financiară”, activități deosebite de informare și aprofundare a unor noțiuni financiare.Prin intermediul lor copii au înțeles că ,,banii se caștigă greu și trebuie cheltuiți cu chibzuință”, aceștia reprezintă o răsplata pe care adulții o primesc pentru munca depusă, că este important să economisească, că banii sunt valoroși, dar sunt și lucruri care nu se pot cumpăra cu bani etc. Am fost plăcut surprinsă de multitudinea de cunoștințe legate de bani pe care copii și le-au însușit prin aceste activități.

Ca părinte consider că este important ca educația financiară să se realizeze într-un mediu formal (gradiniță,școală) prin activități atractive, întrucat mesajele pe care copiii le primesc din mediul informal de cele mai multe ori vin nefiltrate și în loc sa îi ajute le formează o imagine greșită despre importanța banilor.

Oana Anca Mestic, părinte, VISEU DE SUS

Activitățile de educație financiară desfășurate în grădiniță au avut un impact pozitiv asupra comportamentului copilului meu. Am stabilit reguli clare care țin de economisirea și cheltuirea banilor, iar pușculița este foarte potrivită pentru a înțelege că acesta este primul pas pentru bugetul personal al copilului. În ceea ce privește administrarea bugetului personal încă purtăm discuții pentru a înțelege ordinea prioritară a necesitatilor ( dulciuri, jucarii…)

Carmen Dunca, părinte, VISEU DE SUS

Grădiniţa noastră a marcat lansarea Proiectului Naţional ,,De la joc.. la Educaţie Financiară” începând cu semestrul al doilea al anului şcolar 2015-2016, printr-un moment artistic ,,Soarele şi omuleţii de zăpadă”, unde alături de preşcolarii grupei mari, au participat părinţii, cadre didactice si reprezentanţi ai comunităţii locale.

Având în vedere rezultatele bune obținute, cât și feedback-ul pozitiv transmis de copii, părinți și dascăli, proiectul s-a finalizat printr-un schimb de experienţă: ,,Valorificarea în context nonformal a Proiectului Naţional De la joc.. la Educaţie Financiară”, desfăşurat în data de 24 iunie 2016 la grădiniţa noastră, unde am avut onoarea să îi avem printre noi pe: coordonatoarea proiectului naţional d-na Ligia Goloşoiu, inspector şcolar pentru educaţie timpurie şi alternative educaţionale prof.Mariana Ferţigan, director Banca Comercială Română,sucursala Maramureş-domnul Cristian Bran, Banca Naţională Română sucursala Maramureş–d-na Claudia Mihnea, primarul oraşului Târgu Lăpuş – domnul Mitru Leşe, preşedintele comitetului de părinţi- doamna Valentina Mureşan cât şi toate cadrele didactice din judeţul Maramureş, implicate în proiect,care au prezentat activităţi susţinute în cadrul opţionalului de educaţie financiară.

Opționalul de educație financiară propus preșcolarilor reprezintă un prim pas în punerea bazelor unei educații financiare atât de necesare omului contemporan. Este important să-i implicăm în educaţia economică, prin joc, ajutându-i să devină responsabili, dând dovadă de multă maturitate atunci când aleg să-şi cumpere lucruri.

Prof.Mirela Mihaela DAVID, Director la Grădiniţa cu Program Prelungit Tărgu Lăpuş-Maramureş

Preşcolarul de azi, adultul responsabil financiar de mâine

Preşcolarii de azi vor deveni adulţi responsabili financiar de mâine. De aceea profesorul are datoria de a pregăti preşcolarul pentru viaţa socială pentru a se putea integra cât mai uşor în societate, pentru a-şi găsi rolul şi locul lor, şi pentru a învăţa să devină independenţi din punct de vedere economic.

Este foarte important să căutăm cât mai multe soluţii şi să alegem în cunoştinţă de cauză ceea ce este mai folositor pentru binele nostru comun şi individual.

De aceea, noi am muncit în fiecare zi, iar în fiecare săptămână am primit salariul pentru munca noastră. Aşa am înţeles noi că banii nu cresc în copaci şi care este valoarea banilor.

Noi am muncit: am cusut străituţe, am confecţionat mărţişoare pentru bazar, am realizat spectacole de teatru, am semănat gâu şi flori pe care le-am udat zilnic, am făcut căsuţă pentru păsărele împreună cu bunicii.

Darnici dar şi harnici ne-am gândit să avem locul nostru de joacă la grădiniţă de aceea împreună cu clasa a opta am vopsit cauciucurile.

Noi nu am completat doar fişe.

Toate aceste activităţi s-au desfăşurat consolidând activităţile pe domenii experienţiale.

Am fost în oraş la cumpărături, ne-am ales produse, am stat la rând să plătim la casă, am primit rest, ne-am numărat restul şi am primt bon. Tot în magazin am observat că unii oameni plăteau cu cardul, de aceea am decis să vizităm o bancă şi am văzut cum se desfăşoară tranzacţiile bancare.

Am fost la un restaurant şi am învăţat cum se investesc banii.

Aceste lucruri am încercat să le punem în practică în activităţile noastre: construind magazine, ceinării, cinematografe, brutării, librării având vânzători şi cumpărători, punând preţuri, dând bon, având un orar şi folosind bani.

Dar întotdeauna din salariile noastre am cumpărat doar lucrurile de care am considerat că avem cu adevărat nevoie şi niciodată nu ne-am cheltuit toţi bănuţii.

Dar oamenii care nu au bani ce fac? a fost întrebarea copiilor.

Astfel am decis împreună să ajutam copiii nevoiaşi devenind voluntari la Fundaţia ESCO+ si am donat: murături prăjituri şi pâinică făcute de noi şi câte o jucărie primind diplomă de suflet bun şi darnic.

Desfăşurând toate aceste activităţi cu scopul de a identifica elemente specifice fenomenului bancar, în contexte practice diferite, ne-am hotătât să deschidem restaurantul preşcolarilor, pe care vă aşteptăm să-i treceţi pragul când doriţi.

Corina Florica UGLEA şi Mihaela Roxana HATOS
Prof. pt. înv. preşcolar la Grădiniţa cu Program Prelungit Tărgu Lăpuş-Maramureş

 

Sunt, mama lui Elias, fericitul preșcolar din grupa mare de la Grădiniţa cu Program Prelungit Târgu Lăpuş care a beneficiat din plin de activitatea realizată cu deplină măiestrie și profesionalism de către doamnele educatoare Uglea Corina și Hatos Mihaela care au avut darul de a transforma, prelucra pe înțelesul a 27 de minți însetate de cunoaștere și acest domeniu, educația financiară.

Proiectul propus spre derulare ne-a fost prezentat într-un lectorat cu părinții solicitându-ne sprijinul și mai ales colaborarea în desfășurarea acestuia. Mărturisesc că la început am fost sceptică în ceea ce privește volumul achizițiilor copilului meu în urma acestei activități, dar am observat că în fiecare etapă se puneau ”cărămizi” la construcția conceptului de educație financiară. Elias știa să folosească termeni specifici pieței, de exemplu ”troc”, începea să estimeze valoarea lucrurilor, cunoștea banii și era capabil să facă cumpărături simple. Toate acestea datorate activităților diverse realizate în medii reale: vizite la magazine și alți agenți comerciali, cât și simulări în grupă cu produse fabricate de ei (alimentare și jucării). Totul culminând cu ”Restaurantul preșcolarilor” la care am avut onoarea de a fi client și unde aș reveni cu plăcere de fiecare dată.

În concluzie, pot afirma că acest proiect, în forma dată de doamnele educatoare a fost un real succes și o frumoasă experiență pentru copiii noștri din care au rămas nu doar cu amintiri plăcute ci cu lucruri învățate.

Ana Maria Horvat, Părinte

 

Îmi place foarte mult să fiu chelner pentru că pot să servesc oamenii.

Elias, Grupa mare, Grădiniţa cu Program Prelungit Târgu Lăpuş

 

Bazele educatiei, inclusiv financiare, se pun incepand cu vartele mici, iar rostul si valoarea banilor trebuie explicate copilului de cand arata primele semne de interes pentru acest aspect.

Parintii, educatoarele, profesorii sunt modele pentru copii in toate, inclusiv in relatia cu banii.

Proiectul educațional „DE LA JOC.. LA  EDUCAȚIE FINANCIARĂ” transpus în jocurile copiilor preșcolari din  GRĂDINIȚA „DUMBRAVA MINUNILOR” a contribuit  definirea unor notiuni specifice educației financiare, familiarizarea cu banii si valoarea acestora, identificarea modalităților prin care se economisesc si pot fi donati sau investiti banii, experimentarea rolului de mic anteprenor si implicarea în deciziile grupului.

Director,
IORGA MIHAELA

 

Educatia financiara are menirea de a trezi in sufletele copiilor dorinta de a putea sa-si „cumpere” jucarii si de a intelege circuitul banilor. Banii sunt pentru copii „hartii cu valoare” in dulciuri, haine, jucarii.

Educatoare: Radu Iuliana-Gradinita „Dumbrava Minunilor”

 

Banii ii ajuta pe copii sa-si dezvolte spiritul independent, sa devina mult mai organizati si perseverenti in activitatile desfasurate.

Educatoare: Dobre Claudia-Gradinita „Dumbrava Minunilor”